In alle sectoren gebruiken steeds meer bedrijven CRM-software. Elke branche wordt echter gekenmerkt door individuele processen die door het systeem in kaart moeten worden gebracht. Daarom willen we hieronder de voordelen van CRM-software voor taxibedrijven bekijken. Eerst moet echter worden gedefinieerd wat een CRM-software eigenlijk is. 

Wat is CRM? 

“CRM” is een acroniem en verwijst naar klantrelatiebeheer.  Deze term komt net zo vaak voor als de tegenhangers “customer relationship management” of “customer care”. In wezen verwijst CRM naar de consistente afstemming van een bedrijf op zijn eigen klanten. Dit gaat echter ook gepaard met een systematisch ontwerp van alle klantrelatieprocessen. Klantrelatieprocessen zijn te vinden op verschillende afdelingen. Velen van hen zijn ook afdelingsoverschrijdend. 

Wat is CRM-software? 

Een CRM-software vervult de taak om alle klantrelatieprocessen digitaal in kaart te brengen. Functies of modules uit de volgende taakgebieden komen bijvoorbeeld vaak aan bod: 

  • marketing
  • marketing 
  • klantenservice
  • contact 
  • callcenter 
  • Rapportage en 
  • Werkstromen. 

Binnen het systeem kunnen deze processen vervolgens worden aangestuurd en geoptimaliseerd. Door bestaande processen efficiënter in te ontwerpen, kan het gebruik van adequate CRM-software een belangrijke bijdrage leveren aan het bedrijfssucces. Daarnaast is het voor bedrijven mogelijk om waardevolle inzichten te krijgen over hun eigen klanten door middel van geïntegreerde analysefuncties. Op deze manier kunnen deze gerichter worden aangepakt. 

Tegelijkertijd fungeert CRM-software ook als een centrale database voor alle klantinformatie. Dit geldt niet alleen voor stamgegevens, maar bijvoorbeeld ook voor de contactgeschiedenis met de betreffende klant. Ook op deze manier kunnen bedrijven inzicht krijgen in het gedrag en de voorkeuren van hun eigen klanten. 

Vereisten voor CRM-software variëren 

In de praktijk kunnen al deze potentiële voordelen echter alleen ontstaan als het systeem ook is ontworpen om aan de eisen van de respectieve onderneming te voldoen. Dit is de enige manier om ervoor te zorgen dat de CRM-software ook de hoogst mogelijke toegevoegde waarde voor het bedrijf kan opleveren. Er moeten verschillende criteria worden overwogen om ervoor te zorgen dat CRM-software geschikt is. 

De grootte van het bedrijf 

Zo speelt de grootte van uw eigen bedrijf een doorslaggevende rol. Terwijl kleinere bedrijven meestal al profiteren van CRM-software met een zeer rudimentair scala aan functies, hebben grotere bedrijven meestal een uitgebreider functieportfolio nodig. Daarnaast moet ook rekening worden gehouden met potentiële toekomstige groei. Als een bedrijf groeit, veranderen ook de vereisten voor geschikte CRM-software. In deze gevallen moet ervoor worden gezorgd dat het systeem zo schaalbaar mogelijk is. De schaalbaarheid van een systeem verwijst naar het vermogen om zich aan te passen aan de veranderende vereisten van een bedrijf in termen van prestaties. 

Het licentiemodel 

Het licentiemodel is ook een belangrijk criterium bij het kiezen van een geschikte CRM-software. In wezen moet hier een onderscheid worden gemaakt tussen on-premises, gehoste, hybride en cloud CRM.  On-premises vertegenwoordigt het conventionele licentiemodel. Deze systemen worden geïnstalleerd op de lokale servers van een bedrijf en vervolgens vanaf daar bediend. In dit geval is het bedrijf als enige verantwoordelijk voor het onderhoud en onderhoud van het systeem. 

Cloudsystemen daarentegen worden door de cloudoperator via internet ter beschikking gesteld van bedrijven. De verantwoordelijkheid voor de planning en uitvoering van alle onderhouds- en reparatiemaatregelen ligt bij de operator. 

Gehoste CRM-systemen zijn in wezen vergelijkbaar met het on-premises licentiemodel. Het verschil hier is dat de servers niet worden gekocht, maar extern worden gehuurd. Hybride systemen koppelen componenten van een on-premises oplossing aan die van een cloudoplossing. Dit maakt het voor bedrijven mogelijk om verschillende licentiemodellen op verschillende afdelingen te gebruiken. 

De industrie 

Maar ook de branche waarin een bedrijf actief is, heeft invloed op haar eisen. Uiteindelijk zijn er in elke branche specifieke processen die een geschikte CRM-software in kaart moet kunnen brengen. Anders kunnen er inefficiënties zijn en het systeem “omzeilen”. 

Er zijn leveranciers die zich hebben gericht op de behoeften van specifieke industrieën. Deze bedrijven hebben meestal de juiste ervaring in het ondersteunen en implementeren van softwareprojecten bij andere bedrijven in hun eigen branche. Bovendien hebben de systemen van deze providers meestal alle belangrijke basisfuncties en modules gestandaardiseerd, die meestal nodig zijn in hun eigen branche. 

CRM-software voor taxibedrijven 

Op deze manier kunnen taxibedrijven ook profiteren van het gebruik van branchespecifieke CRM-software. Het is belangrijk dat het systeem ook is ontworpen voor gebruik in de industrie. Dit is geenszins vanzelfsprekend, want dit is een zeer specifieke sector. 

Boek belastingen 

We leven in een digitaal tijdperk. Klanten zijn zich ook bewust van de mogelijkheden van digitalisering en verwachten van bedrijven dat zij hen digitaal van overeenkomstige diensten voorzien. Dit is ook het geval bij taxibedrijven. Klanten willen de mogelijkheid hebben om zo snel en gemakkelijk mogelijk een taxi te bestellen. Zelfs als het niet mogelijk is om zonder verder oponthoud te bellen. 

Taxi-apps 

Dit is waar apps binnenkomen. Taxibedrijven hebben de mogelijkheid om hun klanten een bijbehorende app te bieden. Klanten kunnen deze vervolgens gebruiken om indien nodig een rit te boeken; rechtstreeks vanuit de app en zonder te hoeven bellen. Een koppeling met een bijbehorende ERP-software wordt ook aanbevolen, zodat bijvoorbeeld facturering direct en zonder mediapauzes kan worden gemaakt. Uiteindelijk profiteren zowel taxibedrijven als hun klanten van het gebruik van geschikte, branchespecifieke CRM-software.