Het is altijd leuk om een beetje te speculeren wat er in de toekomst allemaal voor technische hoogstandjes zullen zijn. Nog leuker is het om na te denken over de toepassingen van innovaties die snel in het alledaagse leven te zien zullen zijn. In de blog werpen we een licht op deze aanstaande zaken in de autobranche. Lees snel verder en doe er je voordeel mee.

Wat gaan we in de nabije toekomst zien?

Er zitten een aantal bijzondere dingen aan te komen in de autobranche. We nemen ze even met je door:

·        Automatisch rijdende wagens

Je moet niet gek staan te kijken wanneer je binnenkort een auto voorbij ziet rijden met iemand erin die zijn ontbijt aan het eten is of een krant zit te lezen. Zelfrijdende auto’s maken het verschil de komen de jaren. Een innovatie als deze maakt het ook noodzakelijk om regelgeving aan te passen, en verzekeringstechnisch is er ook nog een hoop te sleutelen.

·        Duurzaamheid

De elektrische auto is een oprukkende verschijning en zal meer en meer het straatbeeld gaan bepalen. Op het terrein van de batterij en laadtechnologie is er veel verbetert, vergeleken met de eerste elektrische auto die al in 1897 reed. Helaas heeft de verbrandingsmotor de race in de jaren van de vorige eeuw gewonnen- wat zou dat voor de rest van het industrieel-technisch complex van de twintigste eeuw betekend hebben? We hebben bij elektrische auto’s vooral over duurzaamheid in termen van uitlaatgassen. Natuurlijk speelt er wel wat meer mee met de elektrische auto die het groene beeld een stukje grijzer kleuren, zoals de grondstoffen die nodig zijn voor de batterijen waarom het ding rijdt. Het is een vervuilende business deze zeldzamen stoffen te delven, denk aan grondstoffen als nikkel, lithium, kobalt en koper. Natuurlijk is het wel zo, dat wanneer je de eerste stap niet neemt met een 0-emissie auto, zoals de elektrische dan kom je natuurlijk niet aan op het ideale punt waarbij de totale energievoorziening 0% emissie oplevert. (indirecte emissie van de elektrische auto ligt nu nog hoger dan bij een moderne diesel, als we de vervuiling die optreedt bij de productie van de wagen en het opwekken van de stroom die nodig om de auto te laten rijden, deze wordt voor 96% opgewekt door kolencentrales en andere vervuilende energieproducerende installaties.

·        Communicatie

De komst van het consumenten internet in de jaren negentig heeft veel veranderd op verschillende terreinen. Dit merken we ook met betrekking tot de communicatiesystemen van de auto. Ten eerste, er zijn nu deze systemen waar ze er eerst niet waren, behalve dan natuurlijk de radio (wat eenrichtingscommunicatie is) en de auto- of portofoon. Deze staan natuurlijk in geen vergelijking tot the internet of things dat nu de communicatie in moderne auto’s bepaalt. Of het nu een gesprek is met je moeder, die op vakantie in Amerika is via Skype, of de weg via Google maps voorgelezen krijgen: het kan allemaal en dat is niet eens meer heel bijzonder, terwijl het kaart lezen in de auto toch niet lang geleden nodig was. Er wordt je door de navigatie tegenwoordig zelfs vertelt of er files zijn en hoe je deze kunt omzeilen.

Conclusie

Er zijn veel automerken die de laatste jaren bijzonder innovatief bezig zijn geweest op het gebied van communicatie en energievoorziening. Maar een merk heeft toch wel echt de handschoen opgepakt toen veel fabrikanten er nog niet aan wilden: het Japanse Toyota. Ze blijven zeker met hun innovatieve Toyota aanbiedingen in de voorhoede staan. Recentelijk hebben ze aangegeven dat er geen diesels meer geproduceerd gaan worden voor de Europese markt, behalve een paar pick-up trucks. Dat is weer een stap in de richting van een volledig elektrische toekomst. Wanneer we dit laatste graag willen, dan moet ook het energievraagstuk (de opwekking van elektriciteit door kolencentrales) veel groener worden, anders komen we niet op het ideale punt van 0% emissie voor alle energievoorzieningen. De race is nog niet gereden…..